2 هزار میلیارد از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تسویه شد

 تازه‌ترین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی از ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری نشان می‌دهد که میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از حدود 85 هزار میلیارد تومان در پایان اسفندماه سال گذشته به 83 هزار میلیارد کاهش یافته که این رقم بیانگر تسویه حدود 2000 میلیاردی این بدهی است.

میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که به ویژه در یکی دو سال گذشته با افزایش اضافه برداشت آنها به‌طور قابل ملاحظه‌ای رشد کرده بود از حدود 62 هزار میلیارد در دی‌ماه سال 1392 به 83 هزار میلیارد در سال جاری رسیده که بیانگر رشد نزدیک به 20 هزار میلیاردی این بدهی در طی دو سال است.

این در حالی است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان 10 ماهه امسال در مقایسه با چند دوره مشابه سال گذشته در معدود دفعاتی است که با کاهش همراه شده و حدود 2.5 درصد ریزش دارد به‌طوری که در دی‌ماه سال گذشته نسبت به اسفند‌ماه سال 1392 حدود 37 درصد افزایش یافته بود.

تعیین تکلیف ۷۰۰ هزار حساب تعاونی اعتبار ثامن الحجج

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، براساس برنامه‌ریزی اولیه، مقرر شده بود در فاز نخست سامان‌ دهی‌ تعاونی اعتبار ثامن الحجج و تا پایان سال‌ جاری، طی سه مرحله حساب‌های با موجودی تا سقف30 ،50 و 100 میلیون ریال تسویه شود؛ لیکن در آستانه سال نو و برای ‌رفاه حال سپرده گذاران تعاونی یاد شده، با هماهنگی و مجوز اخذ شده، سقف پرداختها تا مبلغ 200 میلیون ریال افزایش یافت.

براساس این گزارش، طی مدت بیش از چهل روز از آغاز اجرای طرح، علاوه بر پرداخت مطالبات بیش از دویست ‌هزار حساب تعاونی پیش گفت از طریق بانک عامل، بیش از 500 هزارحساب با مبالغ جزئی که صاحبان آن ها در مهلت مقرر برای تسویه حساب به تعاونی مراجعه نکرده بودند نیز بسته و وجوه مربوطه به حساب مخصوصی انتقال یافته است و صاحبان این حساب ها می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و دفترچه حساب برای دریافت وجوه خود مستقیما به بانک پارسیان مراجعه کنند.

تمهیدات زیر هم برای تسهیل بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران اندیشیده شده که از ابتدای سال آتی به اجرا گذاشته خواهد شد:

• به منظور تعیین تکلیف حساب های آن دسته از سپرده گذاران تعاونی مذکور که تسهیلات نیز اخذ نموده اند و مانده طلب ناشی از تهاتر تسهیلات و سپرده ها آنان حداکثرتا سقف 200 میلیون ریال است، تدبیر لازم اندیشیده شده و واجدین شرایط بدون توجه به سقف سپرده، پس از اخذ گواهی تسویه از تعاونی برای دریافت وجوه مربوطه به بانک عامل مراجعه کنند.
• دریافت گواهی و پرداخت وجوه به دارندگان وکالت نامه رسمی برای وابستگان درجه یک سپرده گذاران، علاوه بر موارد پیشین، برای برادر و خواهر سپرده گذار نیز امکان پذیر خواهد بود.
• وراث سپرده گذار متوفی طبق مقررات بانکی مربوطه می توانند با در دست داشتن برگه انحصار وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث که شماره حساب تعاونی در آن قید شده باشد، برای تسویه حساب و دریافت وجه مراجعه کنند.
• اتباع خارجی ‌مجاز دارای پروانه اقامت معتبر که در تعاونی مذکور دارای حساب هستند، می توانند با در دست داشتن مدارک ‌لازم و گذرنامه معتبر پس از بستن حساب در تعاونی و دریافت گواهی تسویه، برای دریافت وجوه حسابهای خود تا سقف 30 میلیون ریال به بانک عامل مراجعه کنند.
• به منظور نظارت دقیق بر اقساط دریافتی از محل تسهیلات تعاونی و استفاده از آن در پرداخت مطالبات سپرده گذاران، به زودی پرداخت اقساط مشتریان در بانک عامل امکان پذیر شده و چگونگی آن اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی ‌است شعب بانک عامل در سراسر کشور تا پایان‌ وقت اداری ‌روز پنج شنبه 1394/12/27 آماده بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج هستند و این فرایند از روز شنبه 1395/01/07 از‌سر‌گرفته می شود. برای بازپرداخت مبلغ حساب های با موجودی بالاتر نیز برنامه ریزی لازم انجام شده که جزئیات آن به آگاهی خواهد رسید.

در پایان این گزارش آمده است: به دنبال وقوع بحران مالی در تعاونی اعتبار فاقد مجوز فعالیت ثامن الحجج، کارگروه ویژه نظارت برای سامان دهی این معضل در بانک مرکزی‌تشکیل شد. ‌پس از استقرار بازرسان در تعاونی و حصول شناخت نسبی از وضعیت موجود، شورای پول و اعتبار، بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعیین‌ کرد و‌ با همکاری موثر قوه قضائیه و نهادهای نظارتی ، مراحل بررسی عملکرد تعاونی و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

90 بمب دست ساز در اندازه توپ والیبال در ارومیه کشف و ضبط شد.

به نقل از ایسنا، 90بمب دست ساز در اندازه توپ والیبال در ارومیه کشف و ضبط شد.


سرهنگ صمد پور فرمانده انتظامی شهرستان ارومیه در این باره گفت: با تلاش ماموران انتظامی ظهر امروز ، تعداد90 بمب دست ساز در ارومیه کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه 2 متهم دستگیر شدند، افزود: برخی از این بمب های دست ساز به اندازه توپ والیبال بودند که به دست ماموران انتظامی امحا شدند.

صمد پورگفت: در اجرای طرح تشدید مبارزه با فروشندگان مواد محترقه در یک هفته گذشته ، تعداد 330 هزار عدد مواد محترقه به همراه 25 کیلو اکلیل از فروشندگان این مواد در شهرستان ارومیه کشف شد و در این رابطه 57 تن دستگیر شدند.

برخورد بد ماموران فرودگاه‌های ترکیه با ایرانی‌ها

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره کاهش سفر مسافران نوروزی به ترکیه به جام‌جم می‌گوید: براساس اطلاعاتی که از آژانس‌های مسافرتی جمع‌آوری شده، به علت افزایش قیمت‌ سفر به ترکیه در ایام نوروز و همچنین وضعیت نامناسب امنیتی در این کشور، سفر گردشگران ایرانی چه به صورت انفرادی چه در قالب تور به ترکیه نسبت به نوروز سال 94 با کاهش همراه بوده است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت امور خارجه یا معاونت گردشگری به شهروندان کشورمان در مورد سفر به ترکیه هشدار نمی‌دهند، عنوان می‌کند: این پرسش را باید از مسئولان وزارت امور خارجه پرسید و تصمیم در این زمینه با این وزارتخانه است و ما هم تابع نظر این دستگاه هستیم.

به گفته رحمانی موحد، در همکاری‌های گردشگری با کشورهای دیگر رعایت دو نکته برای ما اهمیت دارد و اگر این دو نکته رعایت نشود در همکاری با آن کشور تجدید نظر می‌کنیم.

او در توضیح این دو نکته به تأمین امنیت گردشگران ایرانی از سوی طرف مقابل و تکریم و احترام آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: گزارشات متعددی از برخورد بد مأموران فرودگاه‌های ترکیه و دیگر کارکنان صنعت گردشگری این کشور با شهروندان ایرانی به دست ما رسیده که در مذاکرات آینده کمیسیون مشترک ایران و ترکیه با جدیت پیگیری می‌کنیم و به عنوان یکی از شروط همکاری‌های آینده ذکر خواهیم کرد.